I coaching bruker vi å si at vi ser etter et mønster.
Hva er et mønster?
For eksempel. Jeg ringte til en elektriker for å sette en lampe på taket i stuen. Jeg hadde en ganske grundig samtale med en person om hva som skulle gjøres. Elektrikeren spurte meg til og med hva slags tak jeg hadde. Betong – sa jeg. Han forsikret meg at det ikke skulle ta langt tid for å montere en lampe. Den dagen kom 2 stykker. De så på lampen og på taket. Du har en betongtak – sa de – da må vi hente riktig utstyr. Vi har ikke med oss i bilen. De måtte dra tilbake på kontoret, for å hente riktig utstyr.
Jeg pustet langsomt inn og ut. Typisk håndverkere – tenkte jeg.
Kjenner du til dette?
Dette er et kjent fenomen hos mange håndverkere – mønster ville vi si det er på coaching språk.
Tror du at de er kjent med sitt mønster selv?
Et mønster befinner seg ofte i en blindsone – i ubevisstheten. Derfor er den det gjelder ikke kjent med mønsteret, mens mange rundt ser det. Mønsteret er en vane, måten vi snakker, oppfører oss, tar beslutninger og reagerer på ting.
Vi snakker om mønster når en vane allerede er etablert. Mønster er rekkefølgen av en tanke prosess som resulterer i en handling. På overflaten ligger en vane: handling, følelse, tankeprosess som andre kan se kan se.
Mønster er en ubevisst tankeprosess – kompleks algoritme av analyserer, sammenligninger og beslutninger.
Det er som i vår PC: Vi har et program som vi bruker og forholder oss til.
Programmet har et kompleks algoritme bak som fører til at programmet responderer hele tiden på samme måte. Du får ikke mer ut av programmet enn det er programmert til.
Mer om programmering i våre hoder link ( kommer snart :-)).
En coach er som en programmerer som kan jobbe med algoritmer i hjernen – som kan oppdage bug og viruser i systemet. Derfor er det viktig med en spesialist som vet hvordan software i harddisken din fungerer.
Vanene er forskjellige: profesjonelle og personlige, felles for bedriften, for bransjen og individuelle, som oppstår gradvis eller nesten umiddelbart. Vaner og uvaner kan vi dele inn i nyttige, unyttige og skadelige.
Personen er ofte ikke klar over sin oppførsel. Når personen blir gjort oppmerksom på oppførselen, kan man ofte greie å kontrollere den og vurdere om personen vil ta vare på den eller bli kvitt den.
Her er en eksempel på et mønster.
Fysiologisk aspekt: En vane er en dannelsen i hjernekonstruksjonene av stabile nevrale forbindelser preget av økt beredskap for å fungere. Systemet for slike nevrale forbindelser tjener som grunnlag for mer eller mindre komplekse former for atferds handlinger, som Pavlov kalte dynamiske stereotyper. Komplekset av nevrologiske aksjoner som gir en kjent handlingsplan, inneholder som regel mekanismer av følelsesmessig respons, som allerede er det psykologiske aspektet av vaneformasjon. (Ref.Wikipedia)
Newtons første lov bekrefter at det er vanskelig å forandre vaner.
Akkurat som i Newtons første lov som kalles også treghetsloven: legeme vil forbli i ro eller i en rettlinjet bevegelse med konstant fart inntil en ytre kraft påvirker det. Newtons formulering av loven var: Alle legemer bevarer sin tilstand av ro eller jevn bevegelse i en rett linje, dersom det ikke blitt tvunget til å endre denne tilstand av krefter som blir påført.
Newtons første lov! Ha! Det er ikke noe rart at det er ikke lett å forandre vaner!
Oversettelse til coaching språk. En vane er en etablert måte å oppføre seg på. Når en vane blir dannet, utføres en handling gjentatte ganger, som fører til en hyggelig følelsesmessig opplevelse. Noe blir lært, som har blitt automatisk og utføres uten anstrengelse. Vaner er energibesparende for hjernen og kroppen. Derfor vil du ikke forandre dine vaner hvis du ikke er nødt. For å forandre vaner må du forandre indre program – mønster.
[/cs_content]