Disrupt yourself!
Tenk det utenkelige nå og forbered deg på framtiden!
Hvordan skal vi forberede oss på det utenkelige? Hvis det er utenkelig, er det jo ingen fare for at det skjer?
Trener du på omstilling? Vi forbereder oss til det vi forutsetter kommer til å bli et problem – skal vi forberede oss til det uforutsette også nå? Hvorfor skal du høre på advarsler når ting går bra? Det blir akkurat som en dommedagsprofet som advarer deg om et enden er nær. Etter min erfaring er det få som hører på advarsler når ting går bra.
Hvorfor skal vi endre på noe som går bra? Vi lukker ørene. Vi har ikke behov for å endre noen ting! Endring er kun når ting går dårlig – da forstår vi alle at noe må gjøres.
Oljebransjen har dårlige tider pga lav oljepris. Dette skaper en kjedereaksjon videre inn blant underleverandører og tjenesteleverandører.
Bransjen har gjennom mange år øket kostnadene i takt med oljeprisen. Få har tenkt nye løsninger da oljeprisene hele tiden har økt. Kostnadene har derfor økt parallelt med inntektene.
Mange virksomheter ekspanderer i gode tider og optimismen er på topp fram til det smeller – og vi er i gang med neste nedbemanning pga av konkurranse eller nedgang i markedet. Da nedbemannes det med tidsramme på et år fram i tid før alle kostnadsreduksjonene er effektiv. Ofte er vi da like før neste oppgang eller endring skjer.
Hvorfor er det nødvendig med så store endringer i bemanning og kostnader?
Kunne vi unngått dette hvis vi hadde vært bedre forberedt over tid?
Hvordan skal vi forberede oss på det utenkelige? Hvis det er utenkelig er det jo ingen fare for at det skjer?Finn Schløsser-MøllerEnergisektoren slik vi kjenner den vil bli revet i fillebiter av ny teknologi, nye forretningsmodeller og nye aktører. Taxibransjen utfordres av Über og andre aktører. Airbnb utfordrer og har utfordret reiseliv- og hotellbransjen siden 2008 i over 190 land enten det er leilighet eller slott du ønsker å leie. Automatiske betalingsløsninger for parkering er snart klare. Det kommer stadig nye lanseringer av digitale tjenester innen helse, bank osv, som utfordrer alle tradisjonelle bransjer.
Felles for de fleste er at de hele tiden utfordrer de eksisterende tradisjonelle tjenestene og utfordrer grensene på lover og regler.
Hva er forskjellig fra tidligere og nå?
Image courtesy of Master isolated images at FreeDigitalPhotos.net
Vi hørte ofte før: «vi er nå ferdig med en del endringer som vi har vært nødt til å gjøre i organisasjonen. Vi har god oversikt over våre konkurrenter og konkurransesituasjonen og forventer ingen overraskelser – er godt forberedt.»
Den som i dag sier han vet hva konkurrentene gjør, er i beste fall uvitende. Vi vet ikke lenger hvor konkurransen kommer fra i neste øyeblikk. Vi går mot en skyfri himmel og oppdager plutselig at noen kommer på sidelinjen med annen teknologi og måter å gjøre ting på.
Markedene endres mye raskere, nye konkurrenter kommer på banen uten varsel og vi har ikke lenger full oversikt over hva som skjer. Det er ikke orden på noen ting lenger…..
Tidligere la vi strategi- og framdriftsplaner som gikk over 5 år med detaljerte beskrivelser. Nå staker vi ut retningen og justerer kursen underveis.
Var du markedsleder i en bransje var det 80 % sannsynlig at du var det om 5 år også. I dag er det under 20 % sjanse.
Var du en større programleverandør, holdt du kortene tett til brystet for å være alene med produktet og kildekoden. Nå er de vellykkede de som har delt ideene med andre og styrket posisjonen sin til å bli en standard som alle vil utvikle videre. Delingskulturen blomstrer og skaper bedrifter som raskt oppnår stor suksess.
Hadde du jobb i staten eller større statlige selskaper var du sikret jobb så lenge du ville. Nå er det ikke lenger noen yrker som er «sikre»
Hvis du valgte et yrke var det stor sikkerhet for at du kunne utføre samme jobben gjennom hele yrkeslivet ditt. I dag må jobber må skapes og besettes av folk som hele livet kan ha gjort noe annet enn det de skal gjøre fremover.
Arbeidsgiver forlangte bedre effektivitet og oppsigelser kom ofte pga av kravet om økt profitt.
Nå er det et felles ansvar for å finne gode løsninger og effektivisere driften. Det er ikke lenger kun et spørsmål om eiernes lommebøker, men om virksomheten skal overleve de neste årene. Å overleve avhenger av om bedriften er endringsvillig, har evne til rask omstilling, selvforbedrende og har god bedriftskultur for fornyelse i tillegg til økonomisk evne.
Hvorfor endre noe som fungerer godt nå?
Det er alltid fokus på ting som er ødelagt eller ikke fungerer godt.
Tankegangen er nå snudd på hodet i forhold til tidligere. Fungerer det godt så er det mulig å gjøre bedre, annerledes eller på en helt annen måte.
Det er her bedriftene er på det mest sårbare. De blir mest opptatt av å forsvare det de har opparbeidet.
Når vi møter konkurranse er vår første instinktive reaksjon: hvordan kan vi forsvare oss og hindre våre konkurrenter. «Dette har de ikke lov til! Heldigvis har vi regler som beskytter oss mot slik framferd.»
Jeg er forbauset hvor mange som ikke har tatt innover seg at konkurransen i framtiden ikke kommer fra det kjente og forutsette, men fra det uforutsette. Vi kjemper imot endringene og forsvarer oss, i stedet for å se på muligheter til forbedringer til å møte konkurransen. Vi lar konkurrentene få større og større fotfeste ved passivitet og fornektelse. Det er lett å le av nye løsninger og den nye teknologiens mangler.
Hva er medisinen?
Image courtesy of amenic181 at FreeDigitalPhotos.net
«Skal du drive god forretning må du gjøre ditt beste for å ødelegge den du har. Da holder du konkurrentene borte» Hva slags medisin er det egentlig?
Sikkerhetsfirma engasjerer hackere for å sjekke ut sikkerhetshull i systemene. Let etter dine egne områder som fungerer godt og vurder hva du kan gjøre annerledes. Disse representerer også dine svakheter og er et potensiell mulighet for konkurrenter.
Skap allianser med «startups» av grundere med nye løsninger – for å få tilført nye ideer og løsninger og ligge framme i utviklingen (ikke for å kvele konkurransen).
Har du nye løsninger eller forsprang på dine konkurrenter. Ikke «hvil» deg. Løp så du fortsatt beholder forspranget.
Hvor går vi i framtiden?
Image courtesy of Sira Anamwong at FreeDigitalPhotos.net
Skap allianser med «startups» av grundere med nye løsninger – for å få tilført nye ideer og løsninger og ligge framme i utviklingen (ikke for å kvele konkurransen).Finn Schløsser-MøllerSom Kristin Skogen Lund har uttalt tidligere:
«Holdningen til at vi trenger omstilling er tilstede i Norge. Det har imidlertid skortet på gjennomføringen. Det er det vi nå må innse.
Vi må allerede nå endre kompetansen i arbeidsstokken. Omstillingsevne kan læres både i bedrifter og i utdanningssystemet. Som arbeidstager må du ikke elske det (holdning), men du må håndtere det (kompetanse). Hvis ikke mister du jobben. Og Norge mister konkurransekraft.»
Innovasjon og fornyelse skjer ikke på kommando. Bedriftskulturen må endres, og starter med eiere og ledelsen som må oppfordre ansatte til å stille spørsmål og bidra med nye ideer. Det må bli lov å gjøre feil for å skape gode team som kan jobbe selvstendig og selv ta beslutninger. En slik kultur må bygges gradvis og baseres på tillit og åpenhet. Omstillingsevne kan læres.
Dagens ledere har et særskilt ansvar for å forberede og trene ansatte på evne til endring, omstilling og innovasjon. Bedriftens evne til dette vil være avgjørende for om virksomheten overlever i framtiden. Det eneste som er sikkert er at endringene skjer – ofte raskt og uten forvarsel. Vår evne til å håndtere disse er avgjørende for vår framtid.
Kanskje er mange av de store nedbemanningene vi nå ser, også delvis en årsak av manglende fornyelse og bevegelse over en lengre periode?
Den beste måten å blokkere konkurrenter, er å selv være sin egen konkurrent. Benytt gode tider for å legge grunnlaget for en ny suksess i stedet for å starte veien mot slutten av den forrige…..
Finn Schløsser-Møller