Er dere på riktig spor? Om å gjennomføre endringer i bedrifter.

Larisa Schløsser-MøllerBlogg

Endringer i bedriften? Er dere på riktig spor?

Gjennomføring av endringer er avhengig av adferd, kommunikasjon og personligheter av mennesker som er involvert i prosesser. Det er ikke nok å vite hva målet er, hva planen og strategien er, hvis du ikke klarer å engasjere mennesker.

Kunnskap om mennesker er viktigere i alle prosjekter og endringsprosesser enn hva slags metode man bruker.

Jeg har sett på mange konsepter for prosjektledelse – basis er akkurat samme, har litt forskjellige konseptuelle tilnærming, bruker forskjellige ord for forklaring.

Om du har en super velkjent konsept for endringsledelse, må du ikke glemme at ordet «ledelse» er hovedbudskapet her. Det er mennesker som styrer prosesser. Det er mye kommunikasjon, psykologi og atferd som skjer mellom linjene og drar hver sin vei.

I bedrifter, ser jeg ofte, at man vet hva som skal gjøres, hvorfor og hvordan, men ting blir ikke gjort allikevel. Mange bedrifter tar i bruk kjente konsepter for prosjektstyring, og ja, de husker mennesker, men de får ikke ønskelige resultater allikevel.

Om gjennomføring.
Vi gjennomfører masse ting i løpet av dagen, uka og år. Vi gjør våre oppgaver på jobb, går på tur, lager middag, gjør noe morsomt, uttester ting.  Vi gjennomfører mange små og store ting, viktig, uviktig, og bare tidsfordrivende uten mål og mening. Vi kan gjennomføre ting! Så hva er problemet?


Problemet ligger ofte når vi skal gjennomføre ting som er vanskelig å gjennomføre 😉, endringer, for eksempel.

Gjennomføring er ikke å gjøre det som du har gjort alltid. Gjennomføringsevner og gjennomføringsstrategier blir satt på prøve når det handler om å finne nye veier, «kjøre raskere», komme dit dere vil. Vi snakker om gjennomføringsevnernår du må utfordre deg selv, gjøre et valg som er vanskelig å ta, starte å gjøre noe som du ikke kan.

Gjennomføre – er ikke å presse ansatte. Det er å finne deres styrker og motivasjon.
Spørsmål til ledere og eiere: Kommer dere dit dere vil? Er alle sammen er med?
Hvis ikke – se på disse spørsmålene:

Har dere et tydelig definert mål?
Etter erfaring tror de fleste at målet er tydelig, og alle sammen kjenner det. Men det er det ikke.
Sjekk: Ser du at dere i deres bedrift har utfordringer med å nå målet? Start med å bli enda mer tydelig.  Spør ansatte hva slags mål bedriften har, hva slags mål de har. Hvis dere ikke har et tydelig mål, sporer dere av og havner et annet sted enn dere ville.

Har du en plan?
Mange har det travelt og mange er vant at det brenner rundt seg. Hvordan vet du at du er på riktig spor om 1 måned, ett år?

Er alle sammen med? Alle?

Vi vet hvis du har en bedrift med flere ansatte – er dere avhengige at alle drar i samme retning, og ingen som bremser. Er dette mulig? Etter statistikken i en bedrift er det alltid noen som drar i retning av utvikling og noen «bremser».

Vet du hva målet er for hver enkelt av dine ansatte? Hva som motiverer dem?
Jeg har spurt på en av mine workshop: «Hvem er det som ikke vil ha endring? Hvem er det som ikke vil endre seg ?» Ingen svarte … 😊
En sa «Tror du Larisa at noen ville si at de ikke vil endre seg?»

Her er kjernen i problemstillingen:
Du får ikke med deg folk uten at det betyr noe for dem.  Ofte er det lettere å overbevise de som argumenterer imot enn de som ikke sier noe.  Her er det ofte den største motstanden kommer når ting skal utføres. De er ofte de som sier det de mener er riktig å si og som de vet at ledelsen vil høre.  Når ting skal gjennomføres er det de samme som yter en passiv motstand mot endringene.

Hva er, egentlig, mening med dette? Business er psykologi!


Vi tar våre viktige beslutninger både når vi er i godt humør og når vi er i dårlig humør.  Vårt humør påvirker vår måte hvordan vi ser på situasjonen her og nå og deretter på beslutninger som vi tar.  
Et mål må være følelsesmessig viktig. Vi gjør ingenting som er ikke viktig for oss. Dette er vår, menneskets,  psykologi, og adferd.  

Les ogsa : Ingen vil endre seg. Hvordan kan du snu dette?
Du kan selv lett avtale et møte med meg i min kalender: Avtal et møte.

Del artikkelen

Om forfatteren

Larisa Schløsser-Møller

DNCF sertifisert coach. Profesjonell coach og sparringspartner for ledere og team. Hun har en unik bakgrunn som lege og coach.

Følg meg på:


Print Friendly, PDF & Email