Image courtesy of Ambro at FreeDigitalPhotos.net.
Din adferd som leder er nøkkelen til bedriftens suksess.
Det dreier seg om å bli mer bevisst på hvordan du selv påvirker din hverdag, dine prestasjoner, og hverdagen og prestasjoner til dine ansatte. Er du bevisst på din lederadferd?
For eksempel. En ansatt kommer på kontoret ditt og spør om du har tid til å ta en prat. Du sier ja fordi du vil være positiv. Etter noen minutter begynner du å se på klokka fordi du skal rekke et annet møte. Da gir du helt andre signaler enn det du opprinnelig sa. Du virker uinteressert. Du sier du har tid men hele din atferd viser at du er mere opptatt av å komme deg ut døra.
Ledere hører aldri at ansatte sier til hverandre:
«Ikke snakk med ham/henne i dag.
Jeg så ham/henne i morgen i dårlig humør».
Du må aldri ta opp viktige ting med ansatte når du er i farta eller du ikke er i riktig sinnsstemning. Mange ledere gjør denne feilen fordi de bare må få det ut fra hodet sitt. Dessverre gjør 90 % av ledere denne feilen. Alt blir da tolket på dårligst måte. Du må ta det i en annen setting.
Når vi kommuniserer legger vi 7 % vekt på ord, 38 % på tonefall og 55 % på kroppsspråk.
Ser du på klokka, har armene i kryss, ser på telefonen, har tonefall og ansiktuttrykk som viser irritasjon? Du klarer ikke å skjule irritasjon. Du blir ikke trodd på at du er positiv og oppmerksom uansett hva du sier og hvordan du prøver å ordlegge deg.
Tenk hva du sier med kroppsspråket ditt.
Finn et tidspunkt så snart som mulig når du har tid til å ta en prat. Vær oppmerksom og nysgjerrig.
Når du virkelig lytter: nysgjerrig, vil forstå, vil vite mer,
trenger du ikke å lære deg teknikker for å vise at du lytter.
I medarbeidersamtaler/oppfølgingssamtaler er din adferd som leder viktig for resultatet. Er du en leder som dikterer eller en leder som oppfordrer andre til å komme med løsninger?
Er du en leder som delegerer? Er du irritert at ansatte ikke tar ansvar ? Tror du at ansatte tar ansvar hvis det eneste som du delegerer er arbeid og ikke ansvar?
Unngår du konfrontasjoner og vanskelige samtaler? Er konfrontasjoner noe av det vanskeligste du vet? Presenterer du informasjon på en rolig måte og i riktig setting? Når du er bevisst hvordan du gjør dette, kan du som leder si alt til dine ansatte.
Du kan spørre «Har du skjerpet deg?» med et smil eller uten og det blir oppfattet på forskjellige måter. Alt som du sier og som du gjør blir tolket.
Lær deg å gjennomføre vanskelige samtaler.
Nøkkelen til suksess og til måloppnåelse ligger i egen adferd. Vår adferd styres av våre følelser og tanker (overbevisninger og tro). De fleste av våre overbevisninger og tro ligger ofte dypt i ubevisstheten. Akkurat derfor bruker ledere ofte en coach for å bli bevisst på egen adferd og på egne overbevisninger.
Bli en bevisst leder. Da kan du tilpasse din adferd
for å få ønsket resultat og ønsket respons fra ansatte.
En ide og hensikt som ligger bak Meta-coaching er å bli bevisst.
Image courtesy of Ambro at FreeDigitalPhotos.net