Leser ansatte hva du skriver?
Har du opplevd at du spør om tre ting, og du får et svar bare på et spørsmål og ikke det du hadde egentlig spurte om? Da sender du epost frem og tilbake. Det tar tid og du blir frustrert.
Har du lagt merke at folk kjeder seg når du snakker?
Må du forklare «elementære ting» flere ganger?
Oppdager du at folk sier at de forstår, men ikke gjør det som du ville allikevel?
Å gi beskjed, skrive epost, formidle informasjon er en del av hverdagen i en bedrift.
I løpet av dagen gis det muntlige og skriftlige beskjeder på epost. Det stilles mange spørsmål som man ikke alltid får svar på. Av og til må det sendes ubehagelige brev eller informasjon til ansatte eller ledelsen.
Språket er en del av kommunikasjon. Ved å være tydelig sparer du tid og jobber mer effektivt. Du får svar på spørsmålene som du lurer på. Det blir færre misforståelser. Du får bedre og trivelig arbeidsmiljø.
Etter min erfaring man kan si veldig mye og direkte. Kunsten er å vite hvordan du sier det.
Det som man misforstår mest er det å være forsiktig fordi vi er redde for å såre andre. Da går vi gjerne rundt grøten, og blir garantert misforstått i verste mening.
- Hva gjør vårt språk tydelig eller utydelig?
- Hva kan du gjøre for å kommunisere tydelig?
- Du får en enkel oppskrift som du kan bruke for å skrive og snakke mer tydelig.
Lær å skrive tydelig og snakke som i TED.
Jeg tar også individuelle oppdrag med å hjelpe med til med forbedring av skriftlig og muntlig formidling av informasjon. Det er ofte en del av 1:1 coaching. Det tar ikke mye tid. Når man først forstår prinsippene, blir man raskt bedre.