Liker du tilbakemeldinger?
Vi alle vil gjøre en god jobb. Vi vil være profesjonelle uansett om vi jobber som leder, som lærer, rådgiver eller coach. Det er viktig for oss.
Når du studerer på skole får du karakterer fra 1 til 6. Får du 2 vet du at du må jobbe mye mer for å bli bedre i et fag. Får du 4 eller 5 vet du at det kan ta litt til tid før du kommer helt på topp.
Tilbakemeldinger er som gjødsel for blomster som gir næring til vekst.De kan også være som tran. Den smaker ikke alltid bra, men den er bra for vår vekst og utvikling.Larisa Schløsser-Møller
Hvordan vet dere som jobber som ledere, med mennesker at dere gjør en god jobb?
Hvordan måler dere det?
Hva slags instrument bruker dere?
Du må gjøre mindre av det. Hva er mindre hva er mer?
Hvorfor er det viktig med tilbakemeldinger?
Tilbakemeldinger gir oss mulighet til å justere vår kurs når vi samarbeider med andre mennesker, forbedre teamarbeid, bli bedre selv.
Tilbakemeldinger er som gjødsel for blomster som gir næring til vekst. De kan også være som tran. Den smaker ikke alltid bra, men den er bra for vår vekst og utvikling.
Til tross for at vi vet at det er viktig, er vi mange som kvier oss å gi tilbakemeldinger fordi det er ubehagelig både for deg og den andre personen. Kanskje tror du at den andre vil bli lei seg eller irritert på deg.
Image courtesy of bplanet at FreeDigitalPhotos.net
Gi tilbakemeldinger:
Disse enkle reglene hjelper både meg, mine kollegaer, ledere og andre som jobber med mennesker å gi tilbakemeldinger:
- Tidspunkt.
- Forhold deg til saken
- Konsekvensene for deg
- Forbedring
Tidspunkt.
Av og til gir vi en tilbakemelding med en gang, det er lett å referere til fakta. Av og til må vi utsette det fordi vi blir for påvirket, irritert eller lei oss. Noen ganger snakker vi om ting som har skjedd flere ganger gjennom en periode.
Det viktigste at vi er i en tilstand hvor vi kan snakke rolig om saken.
Forhold deg til saken.
Vi gjør alle sammen vårt beste ut i fra våre kunnskaper og vurdering av situasjonen. Gi eksempler. Jo mer nøyaktig og detaljert du er jo bedre mulighet har den andre personen for justering.
Konsekvensene for deg.
Forklar dine personlige opplevelser og hvordan du ble påvirket.
Forbedring.
Hva kan vedkommende gjøre bedre neste gang etter din mening.
Der er ikke sikkert at den andre personen blir takknemlig allikevel. I hvert fall gir du tilbakemeldingen på en profesjonell og saklig måte. Du unngår å fornærme den andre parten og havne i konflikt.
Ta imot tilbakemeldinger.
Tar du imot tilbakemeldinger alltid med en stor takknemlighet og glede over at du får mulighet å gjøre noe bedre? Ser du for deg en unik mulighet å se på situasjonen med andres øyene? Ikke alltid. OK.
- Pust dypt inn og pust ut.
- Si takk.
- Spør.
Pust dypt inn og pust ut.
Det er helt normalt å bli overrumplet. Det er ikke sikkert at den andre personen er spesialist i kommunikasjon og gjør det etter beste evner og beste mening.
Si takk.
Det gir deg litt tid for å samle tankene og roe deg.
Spør.
Se på oppskriften over i punkter for å gi tilbakemeldinger. Hva skjedde, hva nøyaktig? Hvordan opplevde din kollega situasjonen? Det er opp til deg hva du vil gjøre videre.
I utgangspunkt behøver du ikke å være enig. Dere kan være enig i hvert fall at dere ser på situasjonen fra forskjellige perspektiv.
Gi ros.
Gi ros og ta imot ros er bare behagelig. Anerkjenner du dine kollegaer, venner og ektefeller?
Det er mange som sier at de er ikke flinke nok til å anerkjenne andre.
Vi vet alle sammen hvor viktig det er å gi ros til barn. Vi løfter dem opp, vi motiverer dem. Når vi blir voksne glemmer vi det enkle virkemiddelet.
Gi og ta imot tilbakemeldinger er en viktig del av kommunikasjon med kollegaer, og gir grunnlag for godt samarbeid i et team.
Gi og ta i mot tilbakemeldinger med respekt er en av de viktige evner til en leder.
Lykke til!
Larisa Schløsser-Møller
Her kan du lese mer om anerkjennelse og talentutvikling!