Det er bedre å forebygge enn behandle.
Bedrifter og organisasjoner kan rammes av en veldig alvorlig sykdom. Den er farlig og kan ødelegge hele bedriften.
Sykdommen er svært smittsom. Den smitter gjennom direkte kontakt, telefon og epost.
Symptomene kan være utydelig i starten og er derfor lumske. Hele alvorligheten ligger i at sykdommen kan utvikle seg gjennom flere år før det plutselig blir et stort utbrudd.
Symptomene kan være forvirring som rammer retningssansen, slapphet som rammer viljestyrke og gjennomføringskraft. Sykdommen rammer sansene hardt til de som blir smittet. Man ser hovedsakelig bare det negative. Man sier ikke det som man egentlig mener. Man hører dårlig!
Når sykdommer allerede oppstår prøver folk desperat å beskytte seg. De lukker øyene for å ikke se eller lese. De bruker munnbind for å ikke si noe. De bruker ørepropper for å ikke høre noe. I midlertidig viser det seg at disse tiltakene bare forverrer sykdomsforløpet. Temperaturen stiger, selv om hvert enkelt individ kan oppfattes kjøligere.
Jeg håper at dere kjenner igjen disse alvorlige symptomene som konsekvensene av konflikter, misforståelser, dårlig samarbeid og dårlig arbeidsmiljø gir.
Behandlingen er tøff. Sansene er så hardt rammet av sykdommen og forvirring gjør at man ikke er så åpen og positiv til behandlingen i starten. Pasienten må svelge sure piller – det åpner opp sansene. Av og til må man fjerne et organ for å redde «pasienten». Til og med kan hjerneoperasjon være nødvendig for å øke bevisstheten og implementere nye programvaner.
Imidlertid viser verdens forskning at å forebygge sykdommen er lettere enn å behandle.
Forebygge er lettere enn å behandle!
Hvordan forebygger man konflikter? Hvordan skaper man en god dynamikk i et team når vi er forskjellige?
- Ved å lære enkle effektive kommunikasjonsregler. Ved å lære forskjellige måte å formidle informasjon på.
- Ved å øke bevisstheten din om din tankestrategi og din atferd, og implementere nye vaner.
Jeg vet at du vil beholde det unike i deg, din integritet og, samtidig, være en god teamspiller.
Jeg vet at du vil lære deg å spille på din styrke og framprovosere lidenskap og ideskaping men ikke konflikter.
Se for deg din bedrift. Den unike organismen hvor alle avhengig av hverandre, hvor alle må samarbeide og spille på hverandre. Er det noen symptomer som du overser eller er det på tide med forebyggende arbeid?
Image courtesy of artemisphoto at FreeDigitalPhotos.net